Radim Vondráček

Fantasmagorie: zapomenutý zdroj imaginace

311–324
Výraz „fantasmagorie“ se objevil v západoevropských jazycích na konci 18. století. Jako označení pro specifický typ opticko-mechanických zábav jej zřejmě poprvé užil iluzionista Paul de Philipsthal, vystupující pod pseudonymem Philidor. Hostoval v řadě evropských měst, od roku 1786 v Groningen, Sankt Petěrburgu, Berlíně, Lipsku, krátce i v Praze (v srpnu 1789), poté účinkoval ve Vídni (1790–1792) a následně v Paříži, kde od prosince 1792 pořádal představení La Phantasmagorie, v němž měly být vyvolávány „zjevy duchů a stíny slavných osobností“. Philidora později zastínil jiný, slavnější mág – belgický vynálezce a fyzik Étienne-Gaspard Robert (1763–1837), který podobná představení pořádal v Paříži od roku 1798. Stejně jako u Philidora se jednalo o projekci hrůzostrašných obrazů pomocí laterny magiky. Oproti běžným Laternenvorführungen se zde uplatnilo několik novinek. Umístění projektoru na pojízdnou konstrukci umožňovalo iluzivní pohyb a proměny promítaných přízraků. Postavy duchů, ďáblů a jiných strašidelných přeludů byly promítány na jemný batist zavěšený ve tmě před diváky, a tak se fantasmata nečekaně zjevovala ve vzduchu a „blížila“ k vyděšenému publiku. Robert alias profesor Robertson předvedl svou fantasmagorickou show rovněž v Praze, v sále malostranského hotelu Lázně v prosinci 1810 a poté od října do prosince 1812. V následujících letech v Praze s fantasmagoriemi vystupovali loutkář Franz Lorgie z Drážďan (1814), mechanikus Anton Hirschberg z Kladska (1821), majitel mechanického kabinetu Franz Kopelent, Sebastian Schwannenfeld z Vídně, ve třicátých letech Jan Weiss či Josef Kryštof Tschuggmall. Oproti Paříži či Londýnu převažovalo v Praze spíše humorné ladění těchto projekcí, tvořících obvykle jen doplněk hlavního programu, nejčastěji přehlídky fyzikálních kouzel a mechanických automatů. Často byly spojeny s jinými optickými efekty, jakými byly komische Metamorphosen či kaleidoskopische Verwandlungen, jejichž podstatou bylo střídání obrazu postupným překrytím či rychlým sledem. Promítání fantasmat mělo od přelomu 18. a 19. století zřejmý vliv na básnickou imaginaci (E. T. A. Hoffmann, Johann Wolfgang Goethe) i na výtvarnou tvorbu (William Blake, Heinrich Füssli, Francisco de Goya). Obdobné prolínání různých sfér vizuální kultury můžeme sledovat i v českém umění. K dobové oblibě opticko-mechanických obrazů odkazuje například litografická série Phantasmagorien und englische Sachenbilder (kolem roku 1831, autorem zřejmě Antonín Gareis st.), parodující jak estetiku gotična, tak „fantasmagoricky“ pošetilou měšťanskou každodennost.
Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6