Šárka Leubnerová

Piepenhagenovy malířské vzorníky – sériová výroba krajinomlby za účelem obchodní nabídky

306–311, resumé s. 311

Text se zabývá speciálním postavením malých krajinářských kompozic v díle jedné z největších osobností rané romantické krajinomalby Augusta B. Piepenhagena (1791–1868). Šlo většinou o olejomalby o rozměrech od 3 do 20 cm, pečlivě propracované a adjustované, sestavované samotným umělcem do reprezentačních předlohových listů, vzorníků. Nesloužily však jako krajinářské studie, ale představovaly ojedinělé nabídkové listy, podle nichž zákazníci, kteří mohli ovlivnit i detaily budoucího díla, nakupovali. Piepenhagenovu praxi můžeme vnímat jako v Čechách ojedinělou ukázku marketingové zdatnosti umělce první poloviny 19. století. Malíř nabízel své krajinomalby nejen v Praze, ale i v Berlíně (obchodník C. Kuhe), ve Vídni, v Linci (malíř A. Stifter) i v jiných uměleckých centrech. Vzorníků jako tématického zdroje využívaly také obě jeho dcery, malířky Charlotta a Louisa, později i žačky soukromé krajinářské školy Charlotty Piepenhagenové. Vzorníky v původních paspartách, ve kterých je Piepenhagen nabízel a zasílal svým přátelům, získala Obrazárna Společnosti vlasteneckých přátel umění (dnes Národní galerie v Praze) jako dar z pozůstalosti jeho dcery Charlotty Piepenhagenové roku 1905. Pro poslední Piepenhagenovu výstavu, konanou v klášteře sv. Jiří na Pražském hradě roku 2009, byla velká část těchto vzorníků restaurována a publikována v katalogu výstavy.

klíčová slova: české země, 19. století, malířství, romantismus, vzorníky

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6