Petra Hečková

Římská antika ve studiích Miroslava Tyrše a Vojtěcha Birnbauma

s. 419–432, resumé s. 431–432

Autorka se zabývá méně známými aspekty odborného zájmu dvou předních českých historiků umění, Miroslava Tyrše a Vojtěcha Birnbauma, o umění římské antiky. Nejznámější uměnovědná studie M. Tyrše (Laokoon, dílo z doby římské, 1872) je interpretována jako jeden z prvních systematických pokusů najít v umění římské antiky vlastní, pozitivně vnímané kvality, a tím také alternativu k winckelmannovskému modelu rozkvětu a úpadku ve vývoji antického umění. Tyršovy soudy v mnohém korelují s vědeckými názory V. Birnbauma, který v disertační práci (Der altchristliche Kirchenbau, 1904) pod dojmem svých učitelů Franze Wickhoffa a Aloise Riegla, představitelů vídeňské školy dějin umění, obrátil pozornost k pozdějším vývojovým stádiím a architektuře pozdně římské Ravenny. Přes odlišné závěry hraje u obou badatelů při snaze charakterizovat římské umění důležitou roli akcent na jeho „malebný“ charakter a optické kvality zcela ve smyslu definice barokního stylu Heinricha Wölfflina.

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6