Dorota Gremlicová

S bravurností třepe svá brisés. Koncepce italského baletu v českém prostředí 19. století

s. 328–335, resumé s. 334–335

Podoba evropského uměleckého tance byla od renesance utvářena spojováním francouzských a italských stylů; v některých obdobích převládl francouzský vliv, jindy italský. V českém 19. století, zejména v jeho poslední třetině, dominovala stejně jako jinde v Evropě italská podoba baletu a tanečního projevu (uvedení baletu Excelsior, italské tanečnice na českých scénách, školení tanečníků v italském stylu). Italské tendence jsou však patrné i v první polovině 19. století, přestože obecně se baletní romantismus spojuje hlavně s Francií. V českém baletu se častěji objevovaly balety s dobrodružným dějem nebo komické baletní pantomimy zahrnující akrobacii, a také u tanečníků se zdůrazňovaly kvality vitality, rytmičnosti, přesnosti, dnes považované za italské rysy pojetí tance. V dobových reflexích tance, které jsou nepočetné a málo zasvěcené, však postrádáme komentáře, které by spojení mezi českým a italským tanečním uměním jasněji pojmenovávaly.

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6