Plzeňské sympozia

Eva Uchalová

Rozkvět ženského šněrovačního umění

108–117, resumé s. 118
Lidské tělo se na veřejnosti prezentuje oblečené. Oděv se stal důležitou součástí lidské kultury, řadí tělo do určitého času a z abstraktního těla vytváří konkrétní, zařazené do společenských souvislostí. Vztahem abstraktního a konkrétního těla se zabývá ve své práci Systém módy sémiotik Roland Barthes. Uvažuje o možnostech vztahu institucionálního a konkrétního těla; jedna z možností je transformace reálného těla v ideální formu pomocí umělých zásahů. Módní oděv má moc přeměnit jakékoli tělo v postulovanou strukturu aktuálního módního trendu. Tato transformace je základem kontinuálních módních proměn v historii odívání. Stať sleduje jednak vývoj módní siluety v průběhu 19. století, dosahovaný pomocí prádla a pomocných oděvních součástí, jako byly šněrovačky, krinolíny a turnýry, jednak vznik alternativních účelných typů oděvů (kostým, sportovní oděvy) a oděvní reformu v závěru 19. století, která v zájmu ženského zdraví a zdravého tělesného vývinu popřela aktuální módní siluetu, nicméně v podobě „Künstlerkleider“ nerezignovala na společenskou prestiž a módnost.
Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist