Zdeněk Hojda

Kavalírská cesta v 19. století

s. 37–45, resumé s. 44 (English), 44–45 (Deutsch)

Cestování mladých příslušníků šlechtických a zvlášť v druhé polovině 19. století také měšťanských elit lze nahlížet z hlediska kontinuity s předcházející érou raně novověké mobility a uvažovat z tohoto hlediska o relevanci pojmu kavalírská cesta pro 19. století. Vzhledem k převažujícímu konzervativismu šlechtické společnosti a imanentnímu udržování sociální distinkce vůči zbytku společnosti nalezneme bezpochyby mnoho styčných bodů. Na druhé straně však pozorujeme i významné změny ve způsobu cestování, podmíněné pozvolnou proměnou životního stylu (mj. přijetí anglických vzorů), a také novými technickými možnostmi, které usnadnily aristokratickým elitám nespoutaným uskutečnění dotud nebývalých cestovních projektů. Základní motivace k volnočasovému cestování v mladém věku se přitom nemění; je to tradiční trojice vzájemně se prostupujících motivů: vzdělání a poznávání - zábava - společenská integrace. Mění se ale důležitost těchto motivací. Ač jsou například pokračující „kavalírské cesty" zdůvodňovány završením vzdělání, posouvají se ve skutečnosti více k zábavě a „dobrodružství" v bezpečné zóně. Nikoli úplně novým, ale výrazně se prosazujícím fenoménem, je cestování žen, a to nejen s jejich mužskými protějšky či příbuznými, ale také samostatně. Zde opět ženy aristokratky „razí cestu" širším společenským trendům.

Klíčová slova: cestování elit - kavalírské cesty - životní styl na cestách - sociální distinkce - motivace k cestování - ženy na cestách

 

@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6