Eva Uchalová

Rozkvět ženského šněrovačního umění

108–117, resumé s. 118
Lidské tělo se na veřejnosti prezentuje oblečené. Oděv se stal důležitou součástí lidské kultury, řadí tělo do určitého času a z abstraktního těla vytváří konkrétní, zařazené do společenských souvislostí. Vztahem abstraktního a konkrétního těla se zabývá ve své práci Systém módy sémiotik Roland Barthes. Uvažuje o možnostech vztahu institucionálního a konkrétního těla; jedna z možností je transformace reálného těla v ideální formu pomocí umělých zásahů. Módní oděv má moc přeměnit jakékoli tělo v postulovanou strukturu aktuálního módního trendu. Tato transformace je základem kontinuálních módních proměn v historii odívání. Stať sleduje jednak vývoj módní siluety v průběhu 19. století, dosahovaný pomocí prádla a pomocných oděvních součástí, jako byly šněrovačky, krinolíny a turnýry, jednak vznik alternativních účelných typů oděvů (kostým, sportovní oděvy) a oděvní reformu v závěru 19. století, která v zájmu ženského zdraví a zdravého tělesného vývinu popřela aktuální módní siluetu, nicméně v podobě „Künstlerkleider“ nerezignovala na společenskou prestiž a módnost.
Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6