Veronika Vejvodová

Světové téma v českém hávu. Raná recepce Dvořákovy Rusalky

s. 69–83, resumé s. 83 (English)

Premiéra Dvořákovy Rusalky, která se konala 31. 3. 1901 v Národním divadle, vyvolala celou řadu kritické reflexe ze strany dobové kritiky. Recenze na Rusalku z pera významných kritiků byly publikovány v dobovém denním tisku i v odborných časopisech. Kritika velmi přísně hodnotila libreto Jaroslava Kvapila, na které uplatňovala požadavek „českosti" a původnosti, jelikož sám autor se v předmluvě k libretu přiznal k inspiraci cizími vzory (Hauptmann, Fouqué, Andersen), ale také baladami K. J. Erbena. Dvořákovo hudební zpracování bylo podrobováno analýze v rámci hodnocení stylu (moderní drama nebo číslovaná opera), ve kterém se kritika značně rozcházela. Největším odpůrcem Rusalky a oponentem veškeré kritické obce se stal Zdeněk Nejedlý, jehož kritika označila dílo za zpátečnické a moderní hudební drama za jediný možný útvar, jemuž Rusalka v žádném případě neodpovídá. Nejedlý tak předznamenal budoucí boje o Dvořáka (1910-1914), které rozdělily českou kulturní společnost, a jejichž dozvuky pociťujeme dodnes.

Klíčová slova: opera - recepce - premiéry - Antonín Dvořák - Jaroslav Kvapil - Zdeněk Nejedlý

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6