Tomáš Winter

Černoši a automobil

145–153, s. 154

Jedním z médií, které se v minulosti intenzivně věnovalo vztahu člověka a stroje, byla humoristická kresba a karikatura. Oblíbenými se v tomto kontextu staly zvláště kresby s motivem automobilu, vystupujícím v ostré konfrontaci s člověkem. Příspěvek si na několika příkladech všímá vývoje tohoto námětu od doby kolem roku 1900 až do třicátých let 20. století. Zvláštní pozornost věnuje dílům Antonína Pelce a Adolfa Hoffmeistera. Skrze výklad Hoffmeisterovy ilustrace s africkými domorodci a opásaným Citroënem, která doprovázela knihu Ilji Erenburga 10 HP, se studie dostává k tématu konfrontace evropských a „primitivních“ kultur, respektive stroje a „primitivních“ nástrojů. Na příkladu Náprstkova muzea v Praze, založeného zprvu jako průmyslové muzeum, ukazuje, jak se takový protiklad projevil jako součást koloniálního diskursu v praxi. 

klíčová slova: české země, 19. století, kulturní dějiny, kresba, karikatura

 

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6