Milan Hlavačka

Superstroj 19. století a nová organizace času, prostoru a společnosti

117–129, resumé s. 129–130

Superstrojem 19. století je míněna parostrojní železnice, tedy mechanizovaný ansámbl složený z parního stroje posazeného na podvozek a železné dráhy. Tento mechanizovaný a technologicky neoddělitelný ansambl přinesl revoluci nejen do dopravy, ale i do ekonomické podstaty společnosti a nakonec i do způsobu vnímání času a prostoru. Tyto změny autor zkoumá z pěti úhlů pohledu: 1. Železnice versus ekonomický liberalismus, 2. Železnice a prosazení jednotného času - obecně, 3. Železnice a prosazení jednotného času - habsburská monarchie, 4. Železnice a nové utváření a vnímání prostoru 5. Sociální disciplinace jednotným časem. Z analýzy pěti pohledů vyplývá, že se nakonec každý člen společnosti musel svým individuálním časem přizpůsobit nejdříve rytmu železnice a posléze i rytmu společnosti řízené jednotným časem, který se stal na konci 19. století tvrdým nástrojem sociální kontroly. Teprve jednotný čas umožňoval koordinaci sociálních a výrobních aktivit. Zavedení jednotného času prostřednictvím stroje 19. století může být také považováno za počátek moderní společnosti.


klíčová slova: české země, 19. století, kulturní dějiny, železnice, čas, vnímání prostoru

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6