Pavla Machalíková

„Čeští“ nazaréni v Itálii ve dvacátých letech 19. století – František Tkadlík a Josef Führich

s. 442–452, resumé s. 451–452

Autorka se zabývá pobytem malířů Františka Tkadlíka a Josefa Führicha ve dvacátých letech 19. století v Římě. Na základě jejich děl a písemných dokumentů, které se k pobytu obou vztahují, se snaží ukázat, jak a čím pobyt v Římě ovlivnil dílo těchto dvou malířů, kteří pocházeli z Čech a jsou pokládáni za představitele nazarenismu. Přestože Tkadlík se nazarénského kroužku v Římě stranil, dokázal reflektovat hlavní rysy nazarénského stylu malby odvozené ze starého umění a zužitkovat je pro vlastní vývoj i pro své pozdější přispění k formování tzv. českého národního stylu v malbě. Josef Führich se aktivně k činnosti nazarénů přihlásil a podílel se na freskové výmalbě vily Massimo, která byla ve dvacátých letech jejich stěžejní aktivitou. Jeho styl se v Římě pod vlivem soudobého náboženského umění proměnil od romantického usilování o charakterističnost k nábožensko-historické malbě, kladoucí hlavní důraz na obsahovou stránku obrazu, založenou na úsilí o sdílení pravdy zjevené křesťanským náboženstvím.

Web vytvořilo studio Liquid Design, v případě potřeby navštivte stránku s technickými informacemi
design by Bedřich Vémola
TOPlist
Partneři projektu:
Plzeňská filharmonie
Západočeská galerie v Plzni
Západočeské muzeum v Plzni

Organizátoři konferencí:
Ústav dějin umění AV ČR
Ústav pro českou literaturu AV ČR
Ústav pro dějiny umění UK Praha
https://www.high-endrolex.com/6